Danskerne bakker op om velfærdsstaten. De omfatter
velfærdsstaten som en legitim reguleringsmekanisme, som skal sikre udligning
mellem fattige og rige og sørger for et socialt sikkerhedsnet. Her i landet har
vi som borgere tillid til, at velfærdsstaten sørger for os alle, hvis vi har
behøv for det, og gør det på den retfærdig måde, der sikrer, at alle borger har
lige rettigheder.
Der er lang historisk udvikling af den danske velfærdsstat
siden 1890- erne og frem til i dag. Ifl. den engelske historiker Asa Briggs,
velfærdsstaten er en stat, hvor politiske magt og organiseret administrative
procedurer bevidst benyttes til at sørge for at ændre på markedskræfternes spil
ift at:
- sikre en minimums indkomst,
- begrænse tab af indkomst ifm. sygdom, arbejdsløshed eller
alderdom,
-at sikre individet de bedst mulige sociale serviceydelser
uanset status eller social klasse. (33)
Briggs mente med den definition, at velfærdsstatens
vigtigste opgave er at modificere markedskræfternes fordeling af ressourcer.
Velfærdsstaten tillægnes afgørende betydning ift. til at intervenere og sikre
velfærden for sine borgere ift. overførselsindkomster og sociale
serviceydelser. Og alle er omfattet. (28) Dvs. at universalismen er det bærende princip i den
velfærdsstat.
Der findes forskellige velfærdsmodeller, dvs. forskellige
udgaver af velfærdsstater, der har sine egne karakteristikker. En af dem
er den socialdemokratiske
model, som er den nordiske udgave af velfærdsstaten. Skyldes, den
socialdemokratiske arbejdsbevægelse og dens indflydelse på udvikling af den
velfærdsstat i de nordiske lande (Danmark, Sverige og Norge). Deraf navnet ”den
socialdemokratiske model”, der baseret på:
-universalisme,
- lighed,
- individualisme,
-generøsitet
I denne velfærdsmodel er velfærd et offentligt anliggende.
Det betyder, at det statens og kommunens ansvar at finansiere velfærden via
skatterne. Det er kommunens ansvar at organisere og forsørge leveringen af
serviceydelserne. Det væsentlig karakteristiske træk ved denne model: den store
offentlige sektor og den velfærdproduktion, som kommer derfra.
Den danske universelle velfærdsmodel er i udvikling og har
sine udfordringerne fx integration af flytninger. Denne udvikling kan få
omfattende konsekvenser for, fx de professionelle, der er ansat i
sundhedssektoren og for patienter/borgere.
Vores ortopædkirurgiske patient med bækkenbrud bosat i
Danmark og forventer at få service fx levering af hjælpemidler automatisk og
gratis fra kommunen ved udskrivelsen. Der kan opstå et etiske dilemma både for
patienten og for sundhedsprofesionelle. (33)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar